Παρασκευή, 9 Ιουλίου 2010

Γιατί καθυστερεί η ανάπτυξη των B2B ηλεκτρονικών αγορών


Προτού καταρρεύσει η αγορά του Internet, στις αρχές του 2000, οι αναλυτές είχαν εκτιμήσει ότι ο κύριος όγκος του ηλεκτρονικού εμπορίου θα διεξάγονταν σε πλατφόρμες εμπορίου και δημοπρασιών μεταξύ επιχειρήσεων (B2B). Η ιδέα ήταν ότι οι ηλεκτρονικές αγορές Β2Β θα παρείχαν στις επιχειρήσεις την απαραίτητη υποδομή για να επικοινωνούν μεταξύ τους και να διεξάγουν ηλεκτρονικά τις εμπορικές τους συναλλαγές. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, περίπου 1.000 - 1.500 τέτοιες πλατφόρμες είχαν δημιουργηθεί, ενόψει της ανάπτυξης της νέας αυτής αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου - μιας αγοράς ιδιαίτερα σημαντικής για τις ΜΜΕ, καθώς επικρατούσε η άποψη ότι οι μικρές επιχειρήσεις θα μπορούσαν πολύ πιο εύκολα, μέσα από τις ηλεκτρονικές αγορές να αποτελέσουν τμήμα του δικτύου προμηθευτών μεγαλύτερων επιχειρήσεων.
Όμως το Β2Β δεν πήγε πολύ καλά. Τα αίτια, σύμφωνα με την έρευνα του Economist, ήταν αρκετά απλά: οι επιχειρήσεις δεν επιθυμούσαν να συναλλάσσονται με πολλούς, άγνωστους σε αυτές προμηθευτές, αλλά να οικοδομήσουν μακροχρόνιες σχέσεις εμπιστοσύνης με συγκεκριμένους προμηθευτές. Πολλές εταιρίες δεν θέλησαν να πληρώσουν τους "μεσάζοντες" των ηλεκτρονικών αγορών, και άρχισαν να συναλλάσσονται απευθείας μεταξύ τους, αντικαθιστώντας το φαξ με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.
Είναι λοιπόν οι Β2Β αγορές μια "τελειωμένη υπόθεση", ιδιαίτερα για τις ΜΜΕ; Σίγουρα όχι. Σε συγκεκριμένους τομείς οικονομικής δραστηριότητας, όπως η μεταλλουργία, τα χημικά, και η αυτοκινητοβιομηχανία, οι πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου εξακολούθησαν να λειτουργούν με επιτυχία. Όσο επεκτείνεται η χρήση δημοφιλών δικτυακών τόπων δημοπρασιών (όπως το eBay) τόσο οι επιχειρήσεις συνηθίζουν στην ιδέα των online δημοπρασιών για προϊόντα και υπηρεσίες.
Ποιο είναι το σημαντικότερο πλεονέκτημα του online B2B εμπορίου; Σύμφωνα με την έρευνα του Economist, η όλη διαδικασία είναι ταχύτερη, και κυρίως περισσότερο διαφανής. Επιπλέον η συμμετέχουσα επιχείρηση αποφεύγει την όλη καθυστέρηση και τη γραφειοκρατία που συχνά περιλαμβάνει η διαπραγμάτευση με μια άλλη εταιρία. Τελικά, έπειτα από μια δύσκολη και διστακτική αρχή, οι ηλεκτρονικές αγορές B2B δείχνουν έτοιμες να ακολουθήσουν την ανοδική πορεία των λοιπών κλάδων του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου