Δευτέρα, 5 Ιουλίου 2010

Σχετικά με τη διαφήμιση-προώθηση προιόντων


Πριν λίγες μέρες χάζευα στο ίντερνετ απόψεις σχετικά με τη διαφήμιση της vodafone που δείχνει τους πολεμιστές του ’21 να χρησιμοποιούν κινητά. Ανάμεσα στους αγανακτισμένους ελληνάρες, κάπου πήρε το μάτι μου κι ένα σχολιάκι που πάντα το έβρισκα κάπως αστείο·”Αν δεν ήταν αυτοί (οι ήρωες) τώρα θα ήμασταν Τουρκαλάδες!”

Αν και η φράση αυτή χρησιμοποιείται για να “αποδείξει” ότι η vodafone προσβάλλει τους ήρωες του ’21 (πράγμα με το οποίο δεν συμφωνώ), έχει ωστόσο γλωσσολογικό ενδιαφέρον. Είναι εντυπωσιακό που οι ανθρώπινες γλώσσες μπορούν να μιλήσουν για έναν διαφορετικό, από αυτόν που ζούμε, κόσμο, ο οποίος έχει σαν βάση (στην προκειμένη) μια διαφορετική ιστορική εξέλιξη.

Για τη σημασιολογία λοιπόν υπάρχουν οι πραγματικοί και οι δυνατοί κόσμοι. Για παράδειγμα η φράση “Ο Michael Jackson πέθανε από υπερβολική δόση χαπιών” ανήκει στον πραγματικό κόσμο, ενώ η φράση “Ο Michael Jackson δεν θα πέθαινε αν δεν έπαιρνε τόσα παυσίπονα” ανήκει στον δυνατό κόσμο (τι θα μπορούσε δηλαδή να είχε συμβεί αλλά δεν συνέβη στην πραγματικότητα). Να ξεκαθαρίσω βέβαια ότι στον δυνατό κόσμο δεν ανήκουν οι αντιφατικές προτάσεις, π.χ. “Ο Michael Jackson είχε αδέρφια και ήταν μοναχοπαίδι.” Επομένως ούτε στον δυνατό κόσμο, ούτε βέβαια στον πραγματικό “μπορεί” να παραβιάζεται η λογική.

Τελικά τώρα που το σκέφτομαι, ο πραγματικός κόσμος δεν είναι τίποτε άλλο από ένα δυνατό κόσμο που απλά έτυχε να συμβεί στην πραγματικότητα. Όταν πριν ένα χρόνο έλεγα “Αν συνεχίσει έτσι ο Michael Jackson, τον βλέπω σύντομα να κοιτάει τα ραδίκια ανάποδα!” αναφερόμουν σ’ ένα δυνατό κόσμο, ο οποίος έγινε πραγματικός όταν τελικά ο “βασιλιάς” πέθανε.

Όπως και να’χει, κεριά στο μανουάλι για τον Τζάκσον τον Μιχάλη!!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου