Τετάρτη, 2 Μαρτίου 2011

Σούπερ μάρκετ: Αρνητικά τα ποσοστά στις πωλήσεις 2010

Με αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης, μετατόπιση τζίρου από τις μικρές στις ισχυρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ και με πολλά «λουκέτα» καταστημάτων, έκλεισε για τον κλάδο το 2010. Ο δείκτης που χαρακτήρισε την περυσινή πορεία των πωλήσεων ήταν, σύμφωνα με στοιχεία της SymphonyIRI, αρνητικός κατά 1,58%, κι αν συνυπολογίσουμε και τις δύο μονάδες που αυξήθηκε από τα μέσα του έτους ο ΦΠΑ, τότε οι πραγματικές απώλειες του τζίρου διαμορφώθηκαν στο 2,58%.

Συγκρινόμενη η μεταβολή αυτή με άλλους κλάδους του εμπορίου, όπως της ένδυσης και υπόδησης, των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών και πολύ περισσότερο των αυτοκίνητων, όπου η πτώση του τζίρου άγγιξε το 35%, θα έλεγε κανείς ότι τα σούπερ μάρκετ αντιστέκονται με το παραπάνω στην κρίση.

Ωστόσο, βέβαια, δεν πρέπει να διαφεύγει κανενός ότι η οργανωμένη λιανική επί πολλές δεκαετίες, μέχρι που ξέσπασε η κρίση, δεν είχε γνωρίσει αρνητική ανάπτυξη.

Αναλύοντας στα επιμέρους μεγέθη της την αγορά του κλάδου, διακρίνονται άμεσα οι νικητές και οι ηττημένοι της περυσινής χρονιάς. Στους νικητές δεν μπορεί παρά να συμπεριλάβουμε την ΑΒ Βασιλόπουλος, που έκλεισε τη χρήση με άνοδο τζίρου 6,3%, στα 1,56 δισ. ευρώ, τη Σκλαβενίτης που είχε ανάπτυξη της τάξης του 3,3%, τον όμιλο Βερόπουλο με ανάλογο ποσοστό ανόδου, τη Μασούτης, η οποία με τζίρο της τάξης των 635 εκατ. ευρώ παρουσίασε ρυθμό ανάπτυξης 5,3%, επιβεβαιώνοντας την κατοχή των σκήπτρων του κλάδου στη Βόρεια Ελλάδα, όπως άλλωστε και τη Lidl. Η τελευταία, παρά το γεγονός ότι δεν δημοσιεύει στοιχεία, όπως θα δούμε από την εικόνα που παρουσίασε γενικότερα το discount πέρυσι, ήταν σίγουρα στην πλευρά των κερδισμένων.

Στους κερδισμένους της αγοράς συγκαταλέγονται, επίσης, η Μετρό, με άνοδο τζίρου κατά 1,5%, και ο όμιλος Πέντε, του οποίου ο κύκλος εργασιών υπολογίζεται ότι διαμορφώθηκε σε σταθερά επίπεδα σε σχέση με το 2009, δηλαδή στα 450 εκατ. ευρώ. Στις προαναφερόμενες επιδόσεις καθοριστική κρίνεται η συμμετοχή των νέων καταστημάτων, αφού, χωρίς αυτά, εκτιμάται ότι στο σύνολό τους οι αλυσίδες θα εμφάνιζαν αρνητική εξέλιξη τζίρου.

Άνοδος στα μεγάλα σούπερ μάρκετ
Σε μια χρονιά με απώλειες στο σύνολο των πωλήσεων του κλάδου, είναι σημαντικό το στοιχείο που αφορά στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ άνω των 1.000 τμ. Όπως δείχνουν τα στοιχεία της ίδιας έρευνας, στα καταστήματα με έκταση από 1.000 τμ έως 2.500 τμ σημειώθηκε άνοδος πωλήσεων κατά 1,75% στο 11μηνο 2010 έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου, ενώ το ποσοστό για τα καταστήματα από 2.500 τμ και πάνω ήταν ακόμη υψηλότερο, 4,86%.

Οι χαμένοι της χρονιάς
Στους μεγάλους χαμένους της χρονιάς ξεχωριστή θέση έχουν, όπως είναι γνωστό, η Ατλάντικ, που τελικά υπέκυψε στις υποχρεώσεις της, οδηγούμενη σε γενική αποψίλωση του δικτύου των καταστημάτων της, και η Aldi, η οποία έκανε στρατηγική υποχώρηση από το μέτωπο του ανταγωνισμού στη χώρα μας. Χαμένος, όμως, ήταν και ο leader του κλάδου, η Carrefour-Μαρινόπουλος, η οποία το 2010 κατέγραψε απώλειες τζίρου κατά 4,1%, στα 2,7 δισ. ευρώ, χάνοντας σημαντικά μερίδια αγοράς.

Την ίδια μοίρα είχαν και τα μικρά σημεία πώλησης, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας εταιρείας ερευνών, το 2010 γι’ αυτά έκλεισε με αξιοσημείωτα υψηλές απώλειες τζίρου, της τάξης του 8,91%. Πρόκειται για τα σημεία πώλησης έκτασης μικρότερης των 400 τμ. Τα καταστήματα έκτασης από 400 τμ έως 999 τμ κινήθηκαν, επίσης, πτωτικά το 2010, όμως οι απώλειές τους περιορίσθηκαν στο 3,82%. Στις δύο προαναφερόμενες κατηγορίες καταστημάτων περιλαμβάνεται το δυναμικό του κλάδου που αναφέρεται στις μικρές τοπικές εταιρείες και στις οικογενειακές μικρομεσαίες αλυσίδες, που κατά ένα μεγάλο ποσοστό είναι συνασπισμένες σε ομίλους αγορών. Στην πτώση του τζίρου των καταστημάτων έως 1.000 τμ είχαν συμμετοχή και τα αντίστοιχα σημεία πώλησης της Ατλάντικ.

Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει, επίσης, ότι στα μικρά σημεία πώλησης οι μεγαλύτερες επιδράσεις προήλθαν από τους discounters οι οποίοι, με την επιθετική πολιτική τιμών που ακολούθησαν πέρυσι, κατάφεραν να αποσπάσουν μερίδια αγοράς από τα μικρά δίκτυα, οδηγώντας πολλά καταστήματα σε οικονομικό αδιέξοδο.

ΠΗΓΗ: http://www.selfservice.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου