Παρασκευή 9 Ιουλίου 2010

H αξία της Αναζήτησης και της Διαφήμισης στο Διαδίκτυο


Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του Internet είναι το στοιχείο της συνεχούς καινοτομίας, της δημιουργίας νέων υπηρεσιών που έπειτα από λίγο καιρό γίνονται δημοφιλέστατες και απαραίτητες στους χρήστες. Τυπικό παράδειγμα αυτής της τάσης είναι οι μηχανές αναζήτησης.
Πριν από μερικά χρόνια κανείς δεν πίστευε στην αξία της αναζήτησης πληροφοριών στο Διαδίκτυο μέσα από τις διάσημες σήμερα μηχανές, οι οποίες δεν είχαν μέχρι τότε τρόπο να δώσουν "έξυπνα" αποτελέσματα, πραγματικά χρήσιμα για τους χρήστες. Όλοι πίστευαν πως οι χρήστες θα εύρισκαν πληροφορίες μέσα από μεγάλες διαδικτυακές πύλες (όπως το MSN ή το Yahoo!), όπου οι επισκέπτες θα εντόπιζαν τους δικτυακούς τόπους και σελίδες που είχαν "ανασύρει" και κατηγοριοποιήσει οι συντακτικές ομάδες των μεγάλων αυτών καταλόγων.
Από το 1998, το σκηνικό άρχισε να αλλάζει ριζικά, όταν δύο Αμερικανοί, ο Sergey Brin και ο Larry Page, δημιούργησαν μια νέα, "έξυπνη" μηχανή αναζήτησης, το Google, που όχι μόνο αναζητούσε λέξεις-κλειδιά σε ιστοσελίδες, αλλά και το πού βρίσκονταν αυτές οι λέξεις και πώς συσχετίζονταν. Σύντομα, ακόμα και οι μεγαλύτερες εταιρίες τεχνολογίας αναγκάστηκαν να ακολουθήσουν αυτή την οδό, της δημιουργίας δηλαδή "έξυπνων" μηχανών αναζήτησης. Έτσι οι μηχανές αυτές απέκτησαν τεράστια αξία, καθώς είναι πλέον ο κυριότερος τρόπος προσανατολισμού του καταναλωτή που αναζητά πληροφορίες για επιχειρήσεις καθώς και για τιμές προϊόντων και υπηρεσιών.
Η εξέλιξη αυτή αποτελεί μια επιπλέον πρόκληση αλλά ταυτόχρονα και μια επιπλέον ευκαιρία για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που αποφασίζουν να δραστηριοποιηθούν στο Διαδίκτυο. Πρόκληση επειδή προφανώς δεν είναι πλέον αρκετό μια επιχείρηση να δημιουργεί ένα δικτυακό τόπο αν αυτός είναι χαμένος μέσα στον απίθανο όγκο των ιστοσελίδων του παγκόσμιου Internet, και δεν εμφανίζεται σχετικά ψηλά στα αποτελέσματα που δίνουν οι διάφορες μηχανές αναζήτησης. Αυτό είναι ένα από τα συνήθη σφάλματα των ΜΜΕ, οι οποίες δημιουργούν καλούς δικτυακούς τόπους αλλά δεν τους προωθούν σωστά. Ευκαιρία, γιατί με πολύ λίγα χρήματα μπορεί μια μικρή επιχείρηση να εμφανίζεται ψηλά στα αποτελέσματα μιας δημοφιλούς μηχανής αναζήτησης, που προσελκύει εκατομμύρια επισκέπτες από όλο τον κόσμο, και έτσι με πολύ μικρό κόστος να προσεγγίσει ένα ευρύτερο κοινό.
Τι πρέπει να κάνει μια επιχείρηση για να δει το όνομά της ψηλά στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης; Το πιο απλό είναι να δώσει τα περισσότερα χρήματα σε μια online "δημοπρασία" για λέξεις-κλειδιά. Τι σημαίνει αυτό; Μια επιχείρηση που θα δώσει τα περισσότερα χρήματα για τις λέξεις "Crete, hotel" θα δει το όνομά της πρώτο στη λίστα με τα αποτελέσματα, όταν ο χρήστης αναζητήσει αυτές τις δύο λέξεις. Αυτά τα χρήματα συνήθως είναι ελάχιστα και κυμαίνονται από μερικά λεπτά μέχρι λίγα ευρώ. Ωστόσο πρέπει να σημειώσουμε ότι, στην προσπάθειά τους να διατηρήσουν την αποτελεσματικότητά τους, οι μηχανές αναζήτησης επιβραβεύουν τη χρησιμότητα που έχει μια ιστοσελίδα, ένας καλός δικτυακός τόπος με πολλές δυνατότητες και πλούσιο περιεχόμενο για το χρήστη: έτσι, για παράδειγμα, αν περισσότεροι χρήστες επισκεφθούν μια διεύθυνση που βρίσκεται πιο κάτω στη λίστα με τα αποτελέσματα, τότε η μηχανή αναζήτησης τελικά θα τοποθετήσει αυτό το δικτυακό τόπο ψηλότερα από το site μιας εταιρίας που έχει πληρώσει. Έτσι, σύμφωνα με την έρευνα του Economist, επανερχόμαστε στον κεντρικό παράγοντα που καθιστά ένα δικτυακό τόπο επιτυχημένο: πόσο χρήσιμος είναι και τι πληροφορίες παρέχει στο χρήστη. Ακόμα κι αν π.χ. ο δικτυακός τόπος μιας ξενοδοχειακής μονάδας είναι ψηλά στη λίστα με τα αποτελέσματα, εφόσον δεν παρέχει βασικές πληροφορίες στο χρήστη (χρεώσεις, φωτογραφίες κ.λπ.), ο χρήστης δεν θα τον ξαναεπισκεφθεί.
Επίσης, πολλές εταιρίες πληρώνουν τις μηχανές αναζήτησης για να προβάλλουν σε υψηλότερη θέση τα links τους ή ακόμα και σε συγκεκριμένο χώρο (πάντα φυσικά ανάλογα με την αναζήτηση που πραγματοποιεί ο χρήστης). Το κυριότερο πλεονέκτημα της "πληρωμένης έρευνας", όπως ονομάζεται, είναι ότι εμπεριέχει έναν ιδιαίτερα χρήσιμο μηχανισμό αξιολόγησης: οι διαφημιζόμενες εταιρίες πληρώνουν μόνο για όσους χρήστες τελικά τις επισκεφθούν επιλέγοντας το link από τη μηχανή αναζήτησης. Τελικά, οι επιχειρήσεις έχουν στα χέρια τους όλα τα απαραίτητα εργαλεία για να κρίνουν αν αξίζει να προβάλουν τη διεύθυνση του δικτυακού τους τόπου ψηλότερα, ποιες λέξεις-κλειδιά πρέπει να "χτυπήσουν" στις δημοπρασίες, και εν τέλει να χρησιμοποιήσουν τις μηχανές αυτές ως αποτελεσματικό εργαλείο marketing. Μελέτες έχουν δείξει πως για κατηγορίες του πληθυσμού που περνούν πολλές ώρες στο Διαδίκτυο (όπως οι έφηβοι και οι φοιτητές) το πιο αποτελεσματικό διαφημιστικό μέσο είναι η προβολή του δικτυακού τόπου μιας επιχείρησης στις ειδικές θέσεις μιας μηχανής αναζήτησης.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η πραγματική εκτόξευση της αξίας (αλλά και της αποτελεσματικότητας) που έχει η αναζήτηση πληροφοριών έχει οδηγήσει και στη σημαντική άνοδο της διαδικτυακής διαφήμισης, άλλη μια πηγή εσόδων των δικτυακών τόπων που δεν μπορούν να αγνοήσουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες ο τζίρος της online διαφήμισης άγγιξε τα 7,3 δισ. δολάρια το 2003, ενώ την ίδια χρονιά στην Ευρώπη το Internet ήταν το ταχύτερα αναπτυσσόμενο διαφημιστικό μέσο (η άνοδος ήταν ιδιαίτερα σημαντική και στην Ελλάδα). Σταδιακά οι διαφημιστές εντάσσουν και πάλι στον προϋπολογισμό τους και στα πλάνα τους τους δικτυακούς τόπους. Έτσι, έχουμε τον εξής κύκλο, που μπορεί να αποφέρει έσοδα σε μια ΜΜΕ: ένας καλά σχεδιασμένος και χρήσιμος για τους επισκέπτες δικτυακός τόπος, ο οποίος έχει ενταχθεί σε μηχανές αναζήτησης, προσελκύει τους χρήστες του Διαδικτύου. Όσο περισσότερους προσελκύει τόσο πιο ψηλά διατηρείται στα αποτελέσματα που δίνουν οι μηχανές. Η υψηλή επισκεψιμότητα αποτελεί παράλληλα και το καλύτερο όπλο για την προσέλκυση διαφήμισης. Και στη σημερινή εποχή, όπου το κόστος ανάπτυξης δικτυακού τόπου έχει μειωθεί σημαντικά, με την online διαφήμιση μπορεί μια επιχείρηση να καλύψει σε σημαντικό ποσοστό ή ακόμα και να αποσβέσει πλήρως το κόστος για τη δημιουργία εταιρικού site.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου