Κυριακή, 13 Μαρτίου 2011

ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΤΟΥ FRANCHISE

Καθώς οι νέες τεχνολογίες και ειδικότερα το internet έχουν εισβάλει στην καθημερινότητα όλων μας, το εμπόριο περνάει σε μια άλλη εποχή: την ηλεκτρονική εποχή. Πολλές εμπορικές επιχειρήσεις έχουν δημιουργήσει ηλεκτρονικά καταστήματα και έχουν εισέλθει στο λεγόμενο e-commerce. Μερικά παραδείγματα αλυσίδων του εξωτερικού που έχουν και ηλεκτρονικό κατάστημα είναι οι:
- Amazon.com (Internet Franchise)
- CDW
- PCWorld
- OfficeSupply
Όμως τι πραγματικά είναι το e-commerce; Το βασικότερο είναι ότι ένα ηλεκτρονικό κατάστημα είναι ένα ακόμα κανάλι πωλήσεων. Παράλληλα προσφέρει μία επιπλέον δυνατότητα διεύρυνσης των εξαγωγών και ένα αξιόπιστο σύστημα αυτόματης πώλησης. Δεν πρέπει βέβαια να ξεχνάμε ότι είναι ένα διεθνές κατάστημα με ελάχιστα λειτουργικά έξοδα.
Δημιουργώντας ένα ηλεκτρονικό κατάστημα η αλυσίδα αποκομίζει αρκετά οφέλη εκ των οποίων μερικά είναι:
- Αναπτύσσεται η φήμη της αλυσίδας.
- Παρέχει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της σε σημεία όπου δεν έχει φυσική παρουσία.
- Χρησιμοποιεί ακόμα ένα μέσο για την προβολή της.
- Γνωρίζει τις καταναλωτικές συνήθειες των πελατών της (χρήση cookies, ιστορικό παραγγελιών, δημογραφικά στοιχεία).
- Επισπεύδει την πώληση, αλλά διαθέτοντας στον πελάτη όσο χρόνο θέλει.
- Λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, 365 ημέρες το χρόνο.
Βέβαια η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος δεν είναι και η πιο απλή υπόθεση τόσο τεχνικά όσο και εμπορικά. Από τεχνικής άποψης το ηλεκτρονικό κατάστημα μιας αλυσίδας απαιτεί αυστηρό έλεγχο συναλλαγών για να αποφευχθούν οι περιπτώσεις της ηλεκτρονικής απάτης (fraud). Χρήζει καλού συστήματος παραγγελιοληψίας και κατά συνέπεια πολύ καλά συστήματα Η/Υ και λογισμικού. Επίσης απαιτείται πιστοποίηση αποδοχής ηλεκτρονικών πληρωμών. Όσον αφορά την εμπορική άποψη του θέματος απαιτείται ανθρώπινο δυναμικό που θα ανανεώνει τη σελίδα, θα διεκπεραιώνει τις παραγγελίες και θα ελέγχει τη λειτουργία του συστήματος, το όποιο πληροφοριακό σύστημα είναι άμεσα συνδεδεμένο με το internet, και απαιτείται εξοπλισμός ασφάλειας ηλεκτρονικών συναλλαγών. Ταυτόχρονα απαιτείται η επίλυση όλων των θεμάτων διανομών και του κόστους των εκτέλεσης παραγγελιών που θα προκύψουν.
Σαφέστατα, όπως σε κάθε επιχειρηματική κίνηση, υπάρχουν θέματα που θα πρέπει να διερευνηθούν και να επιλυθούν. Σε ό,τι αφορά ένα ηλεκτρονικό κατάστημα υπάρχουν αρκετά θέματα, όπως:
- Δεν υπάρχει φυσική επαφή με τον πελάτη.
- Υπάρχει έλλειψη εμπιστοσύνης.
- Δεν υπάρχει αρκετά μεγάλη μερίδα ανθρώπων που αγοράζουν προϊόντα ή υπηρεσίες από το internet.
- Ο πελάτης δεν έχει τη δυνατότητα να δει το προϊόν και να το πιάσει.
- Υπάρχει πιθανότητα αποτυχίας του συστήματος ή ακόμα και κλοπή δεδομένων από εσωτερικούς ή εξωτερικούς εισβολείς.
- Πιθανόν να βασίζεται η εκτέλεση παραγγελίας σε τρίτους (π.χ., ΕΛΤΑ, courrier κ.λπ.), με αποτέλεσμα να αυξάνεται το κόστος των προϊόντων για τον πελάτη ή την επιχείρηση (στην περίπτωση που διαθέτει δωρεάν παράδοση) και πιθανόν να μην εκτελεστεί η παραγγελία του πελάτη σύμφωνα με τα στάνταρ της αλυσίδας.
Σε σχέση με το franchise, υπάρχουν κάποια ειδικά προβλήματα που πρέπει να τεθούν και να επιλυθούν. Συγκεκριμένα ο ανταγωνισμός πλέον είναι παγκόσμιος και όχι τοπικός ή εγχώριος, με αποτέλεσμα οι τιμές να μην είναι ανταγωνιστικές. Σε μια franchised αλυσίδα δεν είναι εύκολο να αλλάξουν οι τιμές σε σχέση με τα φυσικά καταστήματα.
Συνήθως οι τιμές των παραδοσιακών καταστημάτων δεν είναι δυνατόν να ανταγωνιστούν τα καταστήματα που δραστηριοποιούνται μόνο στο internet. Επίσης υπάρχουν προβλήματα με τους franchisees και το θέμα της εκτέλεσης παραγγελίας. Για παράδειγμα, δεν είναι δυνατόν το ηλεκτρονικό κατάστημα να ανταγωνίζεται το φυσικό κατάστημα ενός δικαιοδόχου, ακόμα και αν συμφωνήσει ο franchisee σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, ποιος θα εκτελέσει την παραγγελία, ο δικαιοπάροχος ή ο δικαιοδόχος; Και ποιος τελικά θα κομιστεί το κόστος και το κέρδος της παραγγελίας;
Είναι σαφές ότι υπάρχουν πολλά νομικά προβλήματα σε σχέση με τις υπάρχουσες συμβάσεις, αλλά και με τις νέες που θα δημιουργηθούν. Επίσης κοστίζει πολύ περισσότερο σε ένα franchised δίκτυο να δημιουργήσει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, καθώς θα πρέπει να είναι όλα τα φυσικά καταστήματα online και live στο internet. Πολλές φορές υπάρχουν προβλήματα διαχείρισης αποθεμάτων, ειδικά σε περιπτώσεις που την παραγγελία την εκτελεί το κοντινότερο στον πελάτη κατάστημα. Ακόμα υπάρχει πιθανότητα να απαιτείται η αύξηση εξόδων των franchisees λόγω της εκτέλεσης των παραγγελιών. Τέλος απαιτείται έλεγχος του franchisor από τους franchisees σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο, και συνήθως είναι δύσκολο να επιτευχθεί με ασφάλεια και χωρίς «γκρίνιες». Φανταστείτε, για παράδειγμα, ο franchisor να εκτελεί παραγγελίες που ανήκουν σε κάποιον franchisee.
Το e-commerce είναι ένας από τους καλύτερους και πολλά υποσχόμενος τρόπους διάθεσης προϊόντων, ο οποίος απαιτεί αρκετά χρήματα και υπομονή για να στηθεί, καθώς και αρκετό χρόνο για να γίνει η απόσβεση. Υπάρχουν κίνδυνοι που ΔΕΝ ασφαλίζονται από ασφαλιστικές εταιρίες. Το ηλεκτρονικό κατάστημα μιας αλυσίδας δεν είναι εύκολο να ανταγωνιστεί τις τιμές των αμιγώς ηλεκτρονικών καταστημάτων. Όπως έχει δείξει η μέχρι τώρα εμπειρία, δεν είναι εύκολο ούτε να λυθούν τα θέματα διανομής, αποθεμάτων και προμηθειών, ούτε και ο έλεγχος του franchisor από τους franchisees σε ό,τι αφορά το e-commerce.
Συμπερασματικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι η δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος μιας αλυσίδας franchise είναι εφικτή υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις. Απαιτεί πολύ καλό σχεδιασμό και δημιουργία της λεγόμενης ηλεκτρονικής στρατηγικής (e-commerce strategy). Η LOGISTIKA RBD LTD διαθέτει ειδικό τμήμα e-commerce strategy αλυσίδων franchise.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου